woensdag 12 november 2014

Communiceren

Praten we doen het allemaal de één weer wat meer dan de ander, maar er is bijna niemand die de hele dag niet communiceert. Er komen ook steeds meer vormen van communiceren. Communiceren gebeurt al heel lang niet meer alleen face tot face. Zelfs in de oertijd werden er grottekeningen gemaakt om verhalen te vertellen. Maar nu in de tijd dat alles wordt gedigitaliseerd kunnen we op ontelbaar manieren communiceren. We communiceren zelfs doormiddel van foto’s (snapchat).
Ter voorbereiding van het college moest ik lezen over de communicatietheorie van Watzlavick. Hij beschrijft een verklaring over wat er nou gebeurt bij mensen wanneer zij communiceren. Communiceren is eigenlijk het geven van informatie, of dat nu over jezelf gaat of over kennis.
Watzlavick gebruikt in zijn theorie verschillende axioma’s, een axioma is een onbewezen stelling waarvan niet wetenschappelijk is bewezen dat het op waarheid berust. Het eerste axioma gaat erover dat het je niet niet kan communiceren. Je bent dus altijd aan het communiceren, dat komt doordat mensen altijd invloed hebben op elkaar. Voor communiceren is betrokkenheid belangrijk, want hoe meer mensen betrokken zijn hoe meer zij in het gesprek zullen investeren.
Als tweede axioma vertelt hij dat de mensen zowel digitaal als analoog communiceren. Digitale communicatie is de boodschap zelf, de woorden die je zegt. Dit is dus niet de communicatie online maar wat je tegen de persoon zegt. Bij analoge communicatie gaat het over de manier waarop je de boodschap overbrengt. Door analoge communicatie maak je je verhaal duidelijker (digitale communicatie), je geeft je verhaal emotie, je vertelt hoe je je erbij voelt. Daardoor kan je de boodschap beter overbrengen, maar soms ook slechter, bijvoorbeeld wanneer je iets goed bedoeld, maar de ander vat het op als een belediging.
Iedereen kan het ander interpreteren, dit heeft te maken met verschillende factoren zoals: De omgeving, de persoon en de omstandigheden. Wanneer iemand al geïrriteerd is zal hij opmerkingen ook eerder geïrriteerd opvatten dit zorgt voor veel misverstanden. Tegenwoordig met de digitalisering, het gebruik van sociale media en Whatsapp. Zijn de omstandigheden vaak verschillend, omdat de één misschien rustig op de bank zit en de ander druk aan het werk is. Hierdoor is een miscommunicatie zo veroorzaakt, ook kan je via de sociale media geen emotie meesturen. Je hebt natuurlijk wel emoticons die je kunt gebruiken, maar deze kunnen door ieder weer anders worden geïnterpreteerd.
We zijn steeds meer bezig met de communicatie online dan de communicatie face to face. Wanneer ik uiteten ga met mijn vriendinnen, moeten er eerst een aantal foto’s gemaakt worden.. namelijk van het eten en van de groep en die foto’s moeten vervolgens gedeeld worden op facebook, maar eerst worden bewerkt via instagram. En dan is dit nog een milde vorm vind ik, want daarna gaan de telefoons weg, maar als ik dan om mij heen kijk zie ik een stelletje beide op hun schermpje kijken. Aan de buiten wereld vertellen hoe leuk hun date is en hoe gezellig ze het hebben, maar in werkelijkheid zitten ze beiden de hele avond op hun telefoon..

 Het is zo jammer dat we meer bezig zijn met de communicatie naar de buitenwereld dan naar de mensen met wie we op dat moment zijn, op internet kwam ik dit plaatje tegen wat dit voor mij goed weergeeft.


1 opmerking:

  1. Hoi Franca,

    Het grote raadsel voor mij blijft toch wel of we echt kunnen communiceren middels social media...? Zoals je beschrijft in jouw blog komt de analoge communicatie niet over door het beeldscherm heen. Degene aan de andere kant moet je toch wel zo goed begrijpen dat emoticons niet nodig zijn en door je digitale communicatie heen kan kijken. Dat zijn de echte vrienden!
    Ik merk zelf ook dat ik soms in tweestrijd sta over het gebruik van social media. Ons uiten door foto's, teksten, filmpjes, zelfgeschreven verhalen op Facebook en Twitter. Kunnen we niet gezellig afspreken en er dan over praten. Het contact op straat of in de bus is ook niet zoals ik het gewend ben. Eens een de zoveel tijd ga ik naar familie in Alkmaar en als ik daar de bus in stap is dat een wereld van verschil met in Almere de bus instappen. Daar kijken sommige mensen je aan en groeten je bij binnenkomst. Tegenwoordig is de buschauffeur zelfs aan het whatsappen tijdens het rijden! Moet niet gekker worden. Roept het bij jou ook irritatie op? Ik wil de irritatie niet de overhand laten nemen in mijn leven van mijn positivisme, maar is dit dan de manier waarop we elkaar zullen benaderen in de toekomst? Alles via je mobiel regelen en communiceren....

    Groetjes,

    Joell

    BeantwoordenVerwijderen