woensdag 1 oktober 2014

Eerste college, eerste Blog..


Nieuw schooljaar, nieuw begin, nieuwe mensen en een nieuwe uitdaging wat voor mij de minor Mediapedagogiek is. Voor deze minor moeten we actief worden op verschillende sociale media en ook een blog gaan schrijven, wat voor mij de grootste uitdaging zal worden. Met het schrijven van theoretische verslagen voor mijn opleiding heb ik weinig tot geen problemen, maar om een blog te schrijven wat de lezers niet alleen zal informeren maar ook te amuseren.. vind ik toch nog wel erg lastig. In mijn blog zal ik mijn bevindingen van het college zo goed mogelijk proberen te verwoorden.
De lezers van dit blog zullen waarschijnlijk alleen mijn medestudenten zijn en hoe ga ik er voor zorgen dat mijn blog niet zo is als ieder ander en dat jullie toch weer iets nieuws lezen. Op de Maxclass zie ik langzaamaan alle blogs verschijnen, terwijl ik die van mij steeds nog aan het aanpassen ben en afvraag of ik het wel goed doe.. Maar goed ik moet door de spreekwoordelijke zure appel heen bijten en mijn blog maar gewoon gaan inleveren.

Ter voorbereiding van het college moesten we het boek “Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding” (de Winter, M. 2011) helemaal lezen. Braaf heb ik het hele boek gelezen. Nadat ik het boek uit had, was voor mij nog niet helemaal duidelijk wat ik nu precies had gelezen en wat ik met deze nieuwe informatie moest.

Gelukkig werd in het bijbehorende college het boek en de belangrijkste begrippen uit het boek uitgebreid besproken. De begrippen waar wij het uitgebreid over hebben gehad waren: de liquid fear, autonomie, participatie, democratie en nog vele andere begrippen. “Wat is liquid fear?” was de vraag die de docent stelde. Tja, vloeibare angst letterlijk vertaald, maar dan weet je nog niet wat het is. In het boek “Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding” (de Winter, M. 2011) staat het beschreven als een angst die je hebt, maar niet precies weet waar deze angst vandaan komt. Wat de oorzaak van je angst is. Bij ieder persoon heeft de liquid fear een andere vorm (vandaar de vloeibaarheid) het kan de angst zijn voor buitensluiting of de angst voor het verliezen van iemand die je dierbaar is. De angst van de liquid fear kan bewust of onbewust worden ervaren.
Na het uitgebreid te hebben gehad over de liquid fear en of wij misschien zelf last hebben van een liquid fear, werd ons de volgende vraag gesteld: “Vind jij jezelf autonoom? En wat is autonoom zijn dan?” In het eerste jaar van mijn opleiding tot onderwijsassistent maakte ik kennis met het begrip autonomie samen met de begrippen: relatie en competentie. Deze begrippen komen uit de studie van Luc Stevens over een goed en pedagogisch verantwoord klassenklimaat. Bij elk begrip hoort een zinnetje, bij relatie: ik hoor erbij, bij competentie: ik kan het en bij autonomie: ik kan het zelf. Het begrip autonoom heeft voor mij de betekenis; iets zelf kunnen. In het college werd uitgelegd dat het zelf iets kunnen steeds lastiger wordt gemaakt door de digitalisering. Denk er maar eens over na.. Je weet even de naam niet meer van die ene acteur of hoe schrijf je dat woord ook alweer.. moet ik deze zin dan of als gebruiken. In plaats van zelf even langer na te denken, kan je het antwoord ook gewoon even googelen.. en dat is wat je dan ook doet. Betekent dit dan dat we niet meer autonoom zijn? Er zijn toch nog zat andere dingen die we wel zelfstandig kunnen doen.
Pfoe, dat was het dan mijn allereerste blog. Hieronder nog een linkje naar een youtube-filmpje die de drie basisbehoeften van een kind uitlegt; relatie, competentie en autonomie. Dit is hoe het begrip autonomie in mijn hoofd zat voor het college..
 
 

1 opmerking:

  1. Leuke eerste blog Franca!

    Interessant dat ook de liquid fear bij jou is blijven hangen.

    Wat autonomie betreft vind ik het voorbeeld dat je noemt erg herkenbaar en best logisch voor de tijd waar we nu in leven met onze mobieltjes. Het is ook interessant om te lezen hoe jij de begrippen van de basisbehoeften omschrijft, zo 'ken' ik ze ook. Verder vind ik het mooi om jouw mening te lezen over autonomie, dat we zo snel wat opzoeken betekend toch niet dat we niet autonoom zijn, dat is wel iets dat mij aan het denken heeft gezet.

    Het filmpje dat je hebt toegevoegd ondersteunt jouw gedachten, interessant en zo krijg je de begrippen snel in je hoofd met een goede uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen